سایر مطالب و منابع مفید

درخواست مجوز تخصیص ارز

همان طور که مطلع هستید در فرایند واردات رسمی کالا، بعد از نهایی شدن ثبت سفارش و جهت دریافت مجوز خرید ارز، بازرگان می‌بایست نسبت به ارائه درخواست تخصیص ارز به بانک مرکزی اقدام نماید. تاکنون کاربران با مراجعه حضوری به بانک‌های عامل و با ارائه شماره 8 رقمی مجوز ثبت شفارش، تقاضای تخصیص ارز خود را ارائه می‌کردند و بانک عامل به نمایندگی از آنها درخواست تخصیص ارز را در سامانه جامع ارزی بانک مرکزی ثبت می نمود.

با همکاری بانک مرکزی در نسخه جدید سامانه جامع تجارت، به منظور کاهش مراجعه حضوری متقاضیان، امکان ثبت درخواست تخصیص ارز توسط خود بازرگان فراهم شده است. بدین ترتیب بازرگانان محترم می‌توانند با مراجعه به بخش “درخواست تخصیص ارز” در سامانه جامع تجارت، نسبت به ایجاد درخواست تخصیص ارز و ارسال آن به سامانه جامع ارزی بانک مرکزی اقدام نمایند.

🔷 شایان ذکر است که بعد از ایجاد درخواست، اطلاعات در کارپوشه کاربر بانک عامل قرار خواهد گرفت و سایر مراحل مانند روال جاری پیش خواهد رفت. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که ضمن مشاهده آخرین وضعیت هریک از درخواست‌ها، فرایند‌های مربوطه مثل ویرایش، تجزیه و ابطال درخواست‌های تخصیص ارز و همچنین بروزرسانی بازرگانی اطلاعات ثبت سفارش را در سامانه جامع تجارت انجام و برای سامانه جامع ارزی ارسال نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کلیک بر عناوین زیر جزئیات بیشتر را دنبال فرمایید:

  راهنمای ایجاد تخصیص ارز
 راهنمای ویرایش درخواست تخصیص ارز
راهنمای ابطال درخواست تخصیص ارز
 راهنمای تجزیه درخواست تخصیص ارز
  راهنمای به‌روزرسانی ثبت سفارش

در اولین گام، این امکان برای پرونده‌های ثبت سفارشی که بانک عامل آن‌ها بانک “گردشگری”و تاریخ ثبت سفارش آن ها از روز 1400/08/12 به بعد باشد، فراهم شده است. فرایندهای مربوط به تخصیص ارز پرونده‌هایی که دارای شرایط مذکور نباشند، همچنان توسط کاربران بانک عامل صورت خواهد گرفت. در مراحل بعدی این امکان برای سایر پرونده‌های ثبت سفارش نیز ایجاد و از همین طریق اطلاع رسانی خواهد شد.

در گام پایانی از ایجاد امکان درخواست تخصیص ارز از طریق سامانه جامع تجارت، این امکان برای پرونده‌های ثبت سفارشی که بانک عامل آن‌ها یکی از بانک های “تجارت”، “صادرات”، “خاورمیانه”، “اقتصاد نوین”، “پارسیان”، “کارآفرین” و “مسکن”، “مرکزی(اداره عملیات ارزی)” و تاریخ صدور ثبت سفارش آن ها از روز 1400/11/16 به بعد باشد، فراهم شده است.
بدین ترتیب با توجه به پنج اطلاعیه صادر شده در این زمینه، ایجاد درخواست تخصیص ارز برای پرونده های مربوط به همه ی بانک های عامل که تاریخ صدور ثبت سفارش آن ها به ترتیب زیر باشد، باید از طریق سامانه جامع تجارت صورت گیرد.
1 – پرونده های مربوط به بانک “گردشگری” که تاریخ صدور ثبت سفارش از روز 1400/08/12 به بعد باشد.
2 – پرونده های مربوط به بانک های “پاسارگاد” و “پست‌بانک” که تاریخ صدور ثبت سفارش از روز 1400/09/06 به بعد باشد.
3 – پرونده های مربوط به بانک های “صنعت‌و‌معدن”، “سپه”، “ملی”، “بانک شهر”، “آینده”، “دی” و “بانک مشترک ایران-ونزوئلا” که تاریخ صدور ثبت سفارش از روز 1400/10/04 به بعد باشد.
4 – پرونده های مربوط به بانک های “ملت”، “رفاه‌کارگران”، “کشاورزی”، “توسعه‌صادرات”، “توسعه تعاون”،  “سامان”، “سرمایه‌” و “سینا” که تاریخ صدور ثبت سفارش از روز 1400/10/25 به بعد باشد.
5- پرونده های مربوط به بانک های “تجارت”، “صادرات”، “خاورمیانه”، “اقتصاد نوین”، “پارسیان”، “کارآفرین”،  “مسکن” و “مرکزی(اداره عملیات ارزی)” که تاریخ صدور ثبت سفارش از روز 1400/11/16 به بعد باشد.

همچنین شما کاربران محترم می‌توانید جهت آشنایی بیشتر، از فایل های راهنمای پیوست استفاده نمایید و در صورت داشتن سوال و یا مشکل با مرکز تماس سامانه تخصیص ارز با شماره ☎️ (27471010-021) تماس حاصل فرمایید.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =