اسناد بازرگانی, ترخیص کالا و امور گمرکی

اقدامات لازم قبل از آغاز ترخیص

در تجارت بین الملل همواره بین خریدار و فروشنده فاصله زمانی و مکانی وجود دارد اسناد حمل در تجارت برای ازبین بردن این فاصله استفاده میشود زیرا: هرسند نشان دهنده انجام شدن بخشی از کار توسط طرفین معامله می باشد.

درنتیحه قبل از شروع ترخیص می بایست کلیه فرآیندها بطور صحیح و بدون مغایرت انجام شود و اسناد مربوطه تهیه و آماده گردد.

لیست این مدارکی که جهت آغاز ترخیص لازم است:

  1. پیش فاکتور: فروشنده در ایتدای معامله داده است.
  2. فاکتور فروش: فروشنده برای آن قسمت از کالا که ارسال کرده صادر می کند و اتاق بازرگانی در صورت درخواست بانک عامل تایید می کند.
  3. گواهی بسته بندی: فروشنده صادر می کند.
  4. گواهی مبدا: فروشنده از اتاق بازرگانی مبدا گرفته و به خریدار می دهد
  5. قبض انبار: شرکت حمل در قبال تحویل بار به انبار گمرک از گمرک میگیرد و با ظهر نویسی به خریدار می دهد.
  6. ترخیصیه: شرکت حمل بصورت الکترونیکی از سامانه دورتظهاری گمرک میگیرد و طی آن بار را به خریدار واگذار می کند.
  7. بارنامه: مهمترین سند است که فروشنده از شرکت حمل گرفته و به خریدار میدهد
  8. کاتالوگ/آنالیز کالا: تئلید کننده صادر می کند
  9. مجوز ثبت سفارش: خریدار بعد از اخذ مجوز از سامانه ثبت سفارش پرینت می کند
  10. بیمه نامه و رسید پرداخت حق بیمه: شرکت بیمه صارد میکند
  11. اخذ معافیت گمرکی از سایت بهینیاب وزارت صنایع و مراجعه به صنایع بهمراه درخواست توضیحات در سربرگ برای موارد خاص
  12. مجوز وزارت راه: گمرک برای کالاهای بالای 500 کیلو صارد میکند
  13. گواهی بهداشت برای مواد خوراکی: گمرک
  14. اعلامیه تامین ارز : بانک عامل در قبال تایید اسناد حمل صادر میکند حاوی کد 16 رقمی منشا ارز است
  15. گواهی بازرسی: شرکت بازرسی با هماهنگی خریدار بر اساس نامه پذیرش بازرسی صادر میکند
  16. نامه ای در سربرگ فروشنده مبنی بر دریافت تمام و کمال پول: فروشنده صادر میکند جهت ارائه به بانک خریدار
  17. نامه درخواست در سربرگ شرکت وارد کنندهف وکالتنامه و کدینگ در سامانه جامع دوراظهاری

در قسمت های بعدی به شرح هریک از موارد بالا خواهیم پرداخت …

122

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =