آخرین اخبار و اطلاعیه ها

اطلاعیه سامانه جامع تجارت

قابل توجه کاربران محترم تجارت فرامرزی؛

طبق تصمیمات وزارت صمت، بررسی سهمیه واردات در سال 1403 به صورت زیر انجام خواهد شد؛

⏪  حوزه‌های تولیدی و بازرگانی 
سهمیه‌ علی‌الحساب به میزان 30 درصد سهمیه اختصاص داده شده در سال 1402، در حوزه‌های بازرگانی و تولیدی برای فصل بهار 1403 اختصاص پیدا کرده است.
اعطای سهمیه سال 1403، به تولیدی های فاقد سهمیه در سال 1402، منوط به ثبت برنامه تولید در بخش داخلی سامانه جامع تجارت و تایید ادارات صمت استانی و در چهارچوب دستورالعمل مربوطه می‌باشد.

⏪ حوزه‌ ماشین‌آلات 
اعطای سهمیه در حوزه‌ «ماشین‌آلات» در سال 1403، منوط به اعلام مقادیر سهمیه‌های فوق توسط وزارت صمت می‌باشد ولیکن ثبت‌سفارش‌هایی که بخشی از ارز خود را تامین و یا بخشی از ماشین آلات خود را اظهار گمرکی کرده باشد، به شرط عدم افزایش ارزش پرونده، امکان ادامه فرآیند تجاری (بدون کنترل سهمیه) را دارند.

⏪  حوزه‌ CKD و CBU 
پاسخ‌دهی به درخواست‌های مجوز در حوزه‌های سهمیه «CKD» و «CBU» در سال 1403، منوط به اعلام مقادیر سهمیه‌های فوق توسط وزارت صمت می‌باشد.

✴️ از تاریخ 1403/01/01 استفاده از باقیمانده سهمیه سال 1402 امکان‌پذیر نخواهد بود.
✴️ پرونده‌های دارای تامین ارز (به میزان تامین سال قبل) و ترخیص (به میزان ترخیص سال قبل) از بررسی سهمیه در سال 1403معاف هستند.
✴️ تخصیص سهمیه مازاد به کالاهای خاص (لاستیک، پنبه، ویسکوز و کاغذ) در بهار سال 1403 کمافی‌السابق برقرار است.
✴️ معافیت ثبت‌سفارش‌های «قرارداد با دستگاه های اجرایی» از کنترل سهمیه واردات، در سال 1403 لغو شده است و لازم است واحدهای تولیدی و بازرگانی تعهدات قراردادی خود را در برنامه اعلام شده در سامانه جامع تجارت درج و بر آن اساس از سهمیه ارزی وفق دستورالعمل مربوطه استفاده نمایند.
✴️ حالت ثبت سفارش «تا 500 هزار دلار» برای کلیه بازرگانانی که قبل از سال 1403 کارت بازرگانی دریافت نموده‌اند، کماکان معاف از بررسی سهمیه بوده و بازرگانانی که از سال 1403 کارت بازرگانی دریافت می نمایند مشمول سهمیه 100 هزار دلاری با شرایط مندرج در دستورالعمل مربوطه می باشند.
✴️ قواعد ثبت‌سفارش تلفن همراه در بهار سال 1403طبق روال قبل خواهد بود (تخصیص یک ششم میانگین واردات تلفن همراه بازرگان در سال های 1401 و 1402 به عنوان سابقه اولیه).
✴️ پرونده‌های ثبت‌سفارش معتبر سال 1402، به میزانی که تامین ارز یا ترخیص نشده باشند، جزو مصرف از سهمیه سال 1403 محسوب خواهند شد.
✴️ سایر قواعد کنترل سهمیه در سال 1402، در بهار سال 1403 نیز برقرار است.

✅ پاسخ‌دهی به درخواست مجوزهای «بررسی سیستمی سهمیه واردات»، به صورت سیستمی بوده و نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نمی‌باشد.

برای کاربرانی که فاقد سهمیه بازرگانی هستند، امکان ثبت پرونده به میزان 500 هزار دلار در حوزه‌های تولیدی و بازرگانی برای کاربرانی که کارت بازرگانی خود را قبل از سال 1403 دریافت کرده اند، همچنان وجود دارد.

✅ در صورتی که ثبت‌سفارش در سال‌های قبل به صورت کامل تأمین ارز شده باشد، از بررسی سهمیه در سال 1403 معاف بوده و ارزش مصرفی آن پرونده در سال 1403 برابر صفر لحاظ خواهد شد.

✴️در خصوص پرونده‌هایی که بصورت کامل تامین ارز نشده‌اند:

الف) ثبت سفارش در سال های قبل، ترخیص داشته باشد  :
ارزش ترخیص سال‌های قبل از ارزش پرونده کم شده، سپس عدد حاصله با باقیمانده سهمیه‌ی سال 1403 مقایسه می‌شود. درصورتی که عدد حاصله کمتر از باقیمانده سهمیه باشد، مجوز سهمیه تایید شده و ارزش مصرفی پرونده از سهمیه سال 1403 برابر با مقدار مابه التفاوت ارزش پرونده و ترخیص سال گذشته لحاظ خواهد شد.
در صورتی که ارزش تامین‌های سال‌های گذشته بزرگتر از ارزش ترخیص سال‌های قبل باشد کاربران می‌توانند با کاهش ارزش پرونده به میزان ارزش تامین شده در سال‌های گذشته، پرونده را از کنترل سهمیه در سال 1403 معاف نمایند.

ب)  ثبت سفارش در سال های قبل ترخیص نداشته باشد  :
درصورتی که ارزش پرونده کمتر از باقیمانده سهمیه در سال 1403 باشد، مجوز مربوطه تایید شده و ارزش مصرفی پرونده از سهمیه‌ سال 1403 برابر با ارزش پرونده لحاظ خواهد شد.
همچنین کاربران می‌توانند با کاهش ارزش پرونده به میزان ارزش تامین شده در سال‌های گذشته، پرونده را از کنترل سهمیه در سال 1403 معاف نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + سه =