دانش و مسائل مدیریتی

اندیشه جهانی

جهانی شدن» پدیده‌‌ای است که بر تمامی حوزه های فعالیت بشری، تاثیر گذاشته است و موجب تغییر در شیوه تفکر و تلقی انسان ها از روابط اجتماعی شده است.

  • «جهانی شدن» در حالت کلی یعنی ابعاد جهانی پیدا کردن یا دادن ابعاد جهانی به پدیده هاست.

علل جهانی شدن:

  1. عقل گرایی
  2. سرمایه داری
  3. نوآوری های تکنولوژیکی
  4. قوانین و مقررات
  • تجارت بین الملل یعنی تبادل بین دو کشور درحالی که تجارت جهانی دربرگیرنده تجارت بین چندین کشور می باشد.

  • برای گذار از سطح تجارت داخلی به سطح بین الملل و جهانی شدن نیازمند عبور از دایره محدود اندیشه های قبلی در کسب و کار می باشیم.

احتمالا همگی در مورد دایره راحتی یا ناحیه امن باورها شنیده ایم. منطقه ای با عنوان Comfort Zone که تقریبا همه افراد توصیه می کنند ازین دایره بیرون بمانند.

دایره راحتی معمولا به شکل زیر تصویر می شود:

 

دایره‌ی راحتی در دایره‌ی ترس محصور شده جایی که سطح اضطراب به حد نهایی می‌رسد و دایره‌ی ترس در محاصره‌ی دایره‌ی یادگیری است. و عبور همه این حالات درجهت رشد الزامی است.

هیچگاه طعم خوش موفقیت را نمی چشید اگر از منطقه امن خود خارج نشوید و جهانی بیاندیشید متاسفانه اکثر کسب و کارها در سطح متوسط و پایین باقی می مانند چون از منطقه امن خود خارج نمی شوند.

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه میگردد در ناحیه امن سطح کارایی و فشار پایین است و در ناحیه دوم یعنی هرچه سطح برانگیختگی و فشار افزوده میشود سطح کارایی هم بالا میرود و در نهایت طبیعی است بعد از یک میزان افزایش در فشار و برانگیختگی سطح کالایی مجدد رو به نزول می رود.

اما …

همه این مطالب را بیان کردیم ا بگوییم جهانی شدن مستلزم تغییر است یعنی با ریسک کردن و تحت فشار قرارگرفتن جهت خروج از ناحیه امن تجارت در سطح داخل یک کشور است تا بتوانیم به مزایای بی شماری که برخی از آن ها به عنوان دلایل بیان شد دست پیدا کنیم.

تغییر دو جنبه دارد:

  • کسانی که عامل تغییرند:همواره در حال توصیف و توجیه تغییر هستند.
  • کسانیکه معلول تغییرند:کسانی هستند که در معرض تغییرند و همواره دچار خطاهای شناختی هستند.

در مطالب بعدی به بررسی خطالای شناختی و انواع آن خواهیم پرداخت …

123

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هشت =