تقاضا مقداری از کالا است که مصرف کننده در سطح قیمتی معین خریداری می کند.
مهمترین وظیفه در بازاریابی مدیریت کردن انواع تقاضاست. از آنجاکه در اثر مرور زمان، تقاضای مشتریان تغییر میکند، مدیریت این تقاضا برای نیل به هدفهای شرکت امری ضروری است.
مدیریت تقاضا به معنای پیش بینی روند تقاضا و برنامهریزی برای ارائهی اقتصادی محصول و در یک گام فراتر از آن، کمک به تطبیق روند تقاضا با ظرفیتهای موجود است.
انواع تقاضا:
عَرضه و تقاضا (به انگلیسی: Supply and demand) یک مدل اقتصادی میباشد که اثر قیمت را بر روی مقدار در بازار رقابتی بررسی میکند. قیمت بر روی مقدار تقاضا از طرف مصرفکنندگان و مقدار تولید از طرف عرضهکنندگان اثر میگذارد. در نتیجه اقتصاد در قیمت و مقدار به تعادل میرسد. سایر عوامل مؤثر در تعادل اقتصادی نیز در این مدل باعث تغییر تقاضا و عرضه میشوند.
عوامل موثر بر سطح تقاضا:
- قیمت کالا: به علت اثر جانشینی و اثر درآمدی همواره رابطه معکوس با تقاضا دارد
- تغییر درآمد: کاها هایی که اثر افزایشی دارد (کالای ضروری و لوکس) عادی نام دارد و کالاهایی که اثر معکوس با افزایش درآمد دارند کالای پست نام دارد.
- قیمت سایر کالاهای مکمل (کاهشی) و جانشین (افزایشی)
- سلیقه و رجحان
- انتظارات از قیمت های نسبی آینده
- جمعیت و شمار خریداران
در ادامه به بررسی تقاضا از دید اقتصاد بیشتر خواهیم پرداخت …