ثبت سفارش و مجوز های بازرگانی

گواهی امضای دیجیتال

این مطلب در ادامه مطالب قبلی در خصوص امضا الکترونیک  می باشد.

 

در هنگام انجام هرگونه فعالیت جدید در سامانه جامع تجارت با پیغام زیر مواجه خواهیم شد:

گواهی امضای دیجیتال


امضای دیجیتال همانند اثر انگشت و در قالب یک پیام رمزگذاری شده می باشد که از استاندارد پذیرفته شده ای به نام PKI ( زیرساخت کلید عمومی PKI ) استفاده می نماید و بالاترین سطح امنیت و پذیرش جهانی را دارا می باشد. و با یک تکنولوژی خاص از امضای الکترونیکی تمیز داده می شود. امضای دیجیتال در واقع یک فرایند رمزنگاری نامتقارن می باشد که نوعی مکانیزم امنیتی است که به دو کلید خصوصی و عمومی وابسته است، که از این کلیدها برای رمزگذاری پیام در زمان انتقال پیغام و رمزگشایی هنگام دریافت پیام استفاده می نمایند. امضای دیجیتالی امنیت تصدیق هویت، محرمانه بودن، امانت داری و غیرقابل انکاربودن را تامین می کند. و از اطلاعات محرمانه در مقابل هرگونه تغییر غیرمجاز محافظت می نماید. بنابراین این امضا از دستکاری و خدشه دار کردن اطلاعات جلوگیری می کند. این امضا برای هر شخصی منحصر به فرد می باشد و امضا هم به اسناد الکترونیکی و هم به شخص قابلیت تصدیق را ارائه می نماید، به طوری که تصدیق سند توسط امضای دیجیتالی نشان می دهد که امضا یا سند الکترونیکی قابل تغییر نیست. و نیز تصدیق امضاکننده درواقع این امکان را فراهم می کند که شخص امضاکننده قابل شناسایی باشد و نشان می دهد که چه شخصی سند را امضا کرده است.

بر این اساس سامانه جامع تجارت درنظر دارد جهت احراز هویت کاربران و ارتقاء امنیت از زیر ساخت PKI استفاده نماید.

 

گواهی امضای دیجیتال


برای اینکه گواهی دریافت شده از مرکز میانی در اختیار کاربران قرار گیرد، از سخت افزاری بنام توکن استفاده می شود. بدین صورت که گواهی پس از صدور در داخل توکن قرار داده شده و به خود شخص یا نماینده ای که در سامانه ثبت نام گواهی معرفی شده تحویل می گردد.

 

نحوه تهیه گواهی امضای الکترونیک


برای تهیه گواهی ابتدا باید روی لینک ثبت گواهی امضای الکترونیک کلیک نمایید و سپس مراحل ثبت نام خود را انجام دهید.

مراحل دریافت گواهی الکترونیک در مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام

بعد از ثبت نام به یکی از دفاتر مجاز معرفی شده در “مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام ” مراجعه نمایید.

 

نحوه استفاده از دستینه و توکن در سامانه


خواندن گواهی از توکن سخت افزاری توسط سامانه جامع تجارت نیازمند ابزار نرم افزاری می باشد، ابزار پیشنهاد شده نرم افزار دستینه است که کاربر سامانه می بایست بر سیستم خود نصب نماید.

1- توکن سخت افزاری را به سیستم خود وصل نمایید.

2- نرم افزار دستینه را از این لینک نرم افزار دستینه دانلود کرده و در سیستم خود نصب نمایید.

مراحل نصب نرم افزار:

الف) نرم افزار DastineInstaller.exe را اجرا کرده و روی دکمه “Next” کلیک نمایید

ب) در این مرحله روی دکمه Install کلیک نمایید

پ) بعد از نصب نرم افزار روی دکمه “finish” کلیک کرده و مرحله نصب نرم افزار تمام می شود

3- بعد از انتخاب گزینه ی «با استفاده از توکن» پنجره ای جهت تایید گواهی نمایش داده می شود که با تایید آن گواهی روی سیستم شما نصب خواهد شد

 

 

تذکر : کاربر محترم اگر از مرورگر فایر فاکس استفاده می کنید لطفا لینک رفع مشکلات احتمالی فایر فاکس را مطالعه و تغییرات خواسته شده را در مرورگر فایر فاکس اعمال نمایید.


برای مشاهده فایل تصویری آموزش های فوق اینجا را کلیک کنید

باسمه تعالی

?? ? اطلاعیه
? امضای الکترونیکی

✅ تجهیز عملیات‌ ایجاد پرونده و کپی پرونده به امضای الکترونیکی

? قابل توجه کاربران محترم تجارت خارجی

✅ به اطلاع می‌رساند، در راستای تجهیز بخش‌های مختلف سامانه به امضای الکترونیکی، عملیات‌ ایجاد و کپی پرونده نیز به تدریج و بر اساس رقم آخر کد ملی کاربران مشمول امضای الکترونیکی خواهد شد. *سومین گروه مشمول، کاربرانی هستند که رقم آخر (رقم سمت راست) کد ملی آنان عدد 7 می‌باشد. این دسته از کاربران از تاریخ 99/05/22می‌بایست با استفاده از امضای الکترونیکی، پرونده جدید ثبت نموده و یا پرونده‌های خود را کپی نمایند. *

✳️ شایان ذکر است که به تدریج و بر اساس زمان‌بندی‌هایی که متعاقباً اعلام خواهد شد تمامی کاربران سامانه برای ایجاد و کپی پرونده، مشمول استفاده از امضای الکترونیکی خواهند شد.

⚠️ کاربرانی که تا کنون اقدام به ثبت نام جهت دریافت امضای الکترونیکی نکرده اند، می‌توانند از طریق آدرس زیر، اقدام به ثبت‌نام نمایند.(فایل راهنمای ثبت نام و دریافت امضای الکترونیکی در مستندات عملیات پایه قابل دریافت میباشد)

https://b2n.ir/gica.ir

17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =