استراتژی های ارائه یا دریافت تخفیف

مفهوم «آمیخته بازاریابی» ساده ترین و اولین شکل ساختاری دربرگیرندۀ تمام بخش‌های بازاریابی یک کسب و کار است که شامل محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان توزیع (Place) و ترویج (Promotion). که به این ساختار 4P نامیده می‌شود. که با توجه به شکل زیر  ترفیعات خود به 4 قسمت تقسیم می گردد:

 

یکی از زیرمجموعه های فوق پیشبرد فروش نام دارد که تعریق آن بصورت زیر است:

پیشبرد فروش: محرک هایی کوتاه مدت در جهت واکنش سریع مشتریان در جهت انجام معامله خرید یا فروش

بنابراین با توجه به تقسیم بندی و تعریف ساده فوق می توان گفت ارائه تخفیف یکی از روش های پیشبرد فروش در ادامه روشهایی مانند حراج یا مزایده است.

انواع تخفیف:

  1. تخفیف نقدی: در ازای خرید نقدی خصوصا در شرایط تحریم که مجبور هستیم کل پول را یکجا بصورت پیش پرداخت بدهیم این روش بهانه خوبی برای اخذ تخفیف از فروشندگان خارجی است.
  2. تخفیف مقداری: در ازای خرید مقدار بیشتر میتوانیم تخفیف خاصی را ارائه نماییم.
  3. تخفیف تجاری: درصورتی که با خرید کالا عملیات برندینگ یا تبلیغات در زنجیره تامین توسط خریدار انجام میشود خصوصا برای کالاهایی که دارای مارک خاصی است کاربرد دارد.
  4. تخفیف فصلی: برای کالاهایی که در فصل خاصی از سال کاربرد دارد در فصل مخالف میتوان با تخفیف خرید مانند خرید کولر در زمستان

بنابراین باتوجه دسته بندی کلی انواع تخفیف براحتی میتوان تشخیص داد که کدام روش تخفیف برای ترقیب کردن مشتری در فضای بین الملل موثرتر است یا اینکه به چه روشی می توان از تامین کننده خارجی تخفیف بیشتری گرفت.

و نیز همواره باید با شناخت دلایل منطقی و نوع تخفیف توجه داشت که از تخفیف های غیر منطقی استقبال نکنیم به عنوان مثال

اگر دیدید که مشغول به اظهار شعارهایی مانند :”قیمت های ما ۲۰% ارزان ترند” و یا “قیمت های ما را با فلان تامین کننده مقایسه کنید” هستید، بهتر است دست نگه دارید و درباره علتهای این پیشنهادات تامل و تفکر نمایید.

در مطالب آتی به بررسی سایر عناوین موجود در فضای استراتژی های بازاریابی خواهیم پرداخت …

122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

هفت − 3 =

فهرست