شرایط اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی کشورها و مناطق مختلف جهان یکی از عوامل مهم تأثیر گذار بر سلیقه و سبک زندگی افراد است. از طرفی در دنیای امروزی ، روز به روز بر میزان تجارتها و داد و ستدهای بین کشورها افزوده می شود. تجارتهای بین المللی در زمینه محصولات مختلف رو به افزایش است. با افزایش داد و ستدهای بین المللی ، عامل فرهنگ و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورهای مختلف در بازارهای جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شوند. به همین سبب است که مطالعه رفتار مصرف کنندگان در نقاط مختلف جهان برای گسترش روابط تجاری ، یکی از ملزومات بازاریابی بین المللی و بازارهای جهانی استآگاهی نسبت به رفتارهای مصرف کننده در بازارهای جهانی موجب می شود راهکارهای مناسبی را برای یافتن مشتریان جدید و جلب رضایت مشتریان فعلی در بازارهای صادراتی بکار ببریم.
بطور کلی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در بازارهای بین المللی به عنوان بازار هدف صادراتی شامل موارد زیر است:
- عوامل فرهنگی: فرهنگ، خرده فرهنگ، طبقه اجتماعی
- عوامل اجتماعی: گروههای مرجع، اطرافیان و خانواده، نقش و منزلت اجتماعی
- عوامل فردی: سبک زندگی، شخصیت، تصورات شخصی
- عوامل روانی: انگیزش، ادراک(توجه و تحریف انتخابی)، یادگیری, باورها و عقاید